Tervetuloa tutustumaan tiiviseen tietopakettiin, jonka aiheena on sepelvaltimotauti ja sen hoito. Olemme koonneet luotettavaa tietoa, joka auttaa ymmärtämään taudin syitä, oireita ja tehokkaita hoitomenetelmiä.

Kaipaatko apua liikkumiseen sepelvaltimotaudin kanssa? Varaa itsellesi aika alkukonsultaatioon 0€ –  Klikkaamalla Tästä

Mikä on Sepelvaltimotauti?

Sepelvaltimotauti on sydän- ja verisuonitauti, joka johtuu sepelvaltimoiden ahtautumisesta. Tällainen ahtautuminen voi rajoittaa veren virtausta sydämeen, mikä voi aiheuttaa vakavia terveysongelmia, kuten sydänkohtauksen.

Riskitekijät:

• Riskitekijät joihin pystymme itse vaikuttamaan: Tupakoiminen, kohonnut verenpaine, kolesteroli, diabetes, ylipaino, keskivartalolihavuus, runsas istuminen, masennus, stressi, uniapnea ja ei-alkoholiperäinen rasvamaksatauti
  • Riskitekijät, joihin emme pysty vaikuttamaan itse: Ikä, sukupuoli (Miehet sairastuvat yleensä nuorempana), perimä ja tietyt sairaudet.

Oireet ja diagnosointi

• Tyypilliset oireet: rintakipu (joka voi säteillä kaulaan, lapojen väliin, olkapäihin), hengenahdistus, pahoinvointi, närästys.
  • Diagnostiset testit: EKG, rasituskoe, sepelvaltimoiden angiografia, ultraäänikuvaus,

Hoidon tavoitteet

• LDL-kolesteroli alle 1,4 mmol/l
  • Verenpaine alle 130/80 mmHg
  • Diabeetikoilla mahdollisimman hyvä diabeteksen hoitotasapaino
  • Tupakoimattomuus
  • Säännöllinen liikunta
  • Painoindeksi alle 25 kg/m2 tai painonpudotus (5–10 %)

Hoito

• Sepelvaltimotaudin hoidossa kannattaa keskittyä ainakin näihin neljään osa-alueeseen
    • Oikea lääkitys
    • Liikunta
    • Ruokavalio
    • Tupakoinnin vähentäminen
  • Eri hoitomuodot voivat auttaa hallitsemaan sepelvaltimotaudin vaikutuksia. Yksi oleellisimmista asioista on kuitenkin monipuolinen liikunta, sillä säännöllisellä liikunnalla pystytään vaikuttamaan tehokkaasti kaikkiin hoidon tavoitteisiin. Tässä yleisohjeistus liikuntaan. Huomioi, että liikuntaa tulee säätää yksilöllisesti, jokaisen oman taudin mukaisesti. Esimerkiksi kuormittavuustasojen suunnittelulla.
    • Arkiliikunta: 5 x 20-30min käveleminen, jossa kuormittavuustaso 12 – 14 (6-20 asteikko)
    • Lihaskunto: 2 x 60min, jossa pääpainotuksessa isot moninivelliikkeet. Suosituksena 4 liikettä, joissa 2-3 sarjaa ja 6-10 toistoa.
      • Jalkaprässi
      • Vaakapunnerrus
      • Vaakasoutu
      • Suorin jaloin maastaveto
    • Aerobinen liikunta: 2-3 x n. 60min reipas kävely, jossa kuormittavuustaso 12-14 (6-20 asteikko)
      • Tai vaihtoehtoisesti stabiilissa sepelvaltimotaudissa 2 x 50min HIIT treeni, jossa kuormittavuustaso 14 -16

Tietolähteitä ja Asiantuntijoiden neuvoja

Kaipaatko apua sepelvaltimotaudin kanssa?

• Katso tarkempia tietoja meidän sepelvaltimotaudin liikunnallisesta kuntoutuksesta – Klikkaa Tästä
  • Kaipaatko apua liikkumisen kynnksen ylittämiseen? Varaa itsellesi aika alkukonsultaatioon 0€ –  Klikkaamalla Tästä